در ماه رمضان تلاش می کنیم که اسلام حقیقی را که توسط مجاهدین از لابلای اسلام ارتجاعی و آخوندی که خمینی به خورد مردم می داد بیرون کشده و بیشتر بشناسیم.
بحث فلسفه شعائر، در رمضان ۱۳۵۸ توسط سردار شهید خلق موسی خیابانی، طی ۶ شب دردانشگاه تهران برگزار شد. سپس، آن سخنرانی از گفتار به نوشتار تبدیل شده، در کتابی با همان نام «فلسفه شعائر». منتشر شد. در این مجموعه، متن پیاده شده این بحث از نظرتان میگذرد.
قسمت ششم: تفاوت علم و فلسفه
... به جریان تکامل، نگاهی کردیم. در پایان پرسشهایی مطرح کردیم. پاسخ این پرسشها، در صلاحیت علم نیست، فقط فلسفه میتواند به آنها پاسخ گوید. تبیین هم کار فلسفه است.
پرسشهایی که بهطور کلی در حیطه فلسفه مطرح میشود، از این قبیل است: آیا این جریان مضمونی دارد؟ مقصدی دارد؟ آیا در ورای آنچه که ما دیدیم که همگی نمودهای متغییر نسبی بودند، یک حقیقت مطلقی وجود دارد؟ یک وجود مطلقی وجود دارد یا نه؟ اصلاً وجود چیست؟ یا نه، هر چه هست خواب و خیال است، توهم است، تصور است؟
اینها پرسشهاییست که پاسخ آنها و کوشش برای پاسخ به این سؤالات را «تبیین» میگویند. تبیین فلسفی. میدانید فیلسوفی گفته که هیچ چیز در عالم خارج وجود ندارد؛ هر چه هست بازتاب تخیل و تصور انسان است. به گفته او، هیچ چیز در عالم خارج، واقعیت عینی ندارد. با مقوله ایدهآلیسم «برکلی» حتماً آشنا هستید. بعضی هم آمدند اینطور گفتند، که آیا ایده است یا ماده؟ این را بهعنوان مسأله اساسی فلسفه مطرح کردند که «ایده یا ماده» ؟ ما میگویم مسأله اساسی فلسفه این نیست. این یک مسأله ثانوی است. اول باید به این پرسش پاسخ گفت که «وجود یا لاوجود» ؛ اصلاً در جهان خارج از ذهن، چیزی هست یا نه؟ اینکه وجود چیست. این یک مسأله دیگری است یک مسأله ثانوی است. ادامه در لینک
بحث فلسفه شعائر، در رمضان ۱۳۵۸ توسط سردار شهید خلق موسی خیابانی، طی ۶ شب دردانشگاه تهران برگزار شد. سپس، آن سخنرانی از گفتار به نوشتار تبدیل شده، در کتابی با همان نام «فلسفه شعائر». منتشر شد. در این مجموعه، متن پیاده شده این بحث از نظرتان میگذرد.
قسمت ششم: تفاوت علم و فلسفه
... به جریان تکامل، نگاهی کردیم. در پایان پرسشهایی مطرح کردیم. پاسخ این پرسشها، در صلاحیت علم نیست، فقط فلسفه میتواند به آنها پاسخ گوید. تبیین هم کار فلسفه است.
پرسشهایی که بهطور کلی در حیطه فلسفه مطرح میشود، از این قبیل است: آیا این جریان مضمونی دارد؟ مقصدی دارد؟ آیا در ورای آنچه که ما دیدیم که همگی نمودهای متغییر نسبی بودند، یک حقیقت مطلقی وجود دارد؟ یک وجود مطلقی وجود دارد یا نه؟ اصلاً وجود چیست؟ یا نه، هر چه هست خواب و خیال است، توهم است، تصور است؟
اینها پرسشهاییست که پاسخ آنها و کوشش برای پاسخ به این سؤالات را «تبیین» میگویند. تبیین فلسفی. میدانید فیلسوفی گفته که هیچ چیز در عالم خارج وجود ندارد؛ هر چه هست بازتاب تخیل و تصور انسان است. به گفته او، هیچ چیز در عالم خارج، واقعیت عینی ندارد. با مقوله ایدهآلیسم «برکلی» حتماً آشنا هستید. بعضی هم آمدند اینطور گفتند، که آیا ایده است یا ماده؟ این را بهعنوان مسأله اساسی فلسفه مطرح کردند که «ایده یا ماده» ؟ ما میگویم مسأله اساسی فلسفه این نیست. این یک مسأله ثانوی است. اول باید به این پرسش پاسخ گفت که «وجود یا لاوجود» ؛ اصلاً در جهان خارج از ذهن، چیزی هست یا نه؟ اینکه وجود چیست. این یک مسأله دیگری است یک مسأله ثانوی است. ادامه در لینک
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر